Rollespils Regler og Liste Samling

Fantasi, Science Fiction
Bord Rollespil, Regel System
En Samling af mine mest brugt Rollespils Regler & Lister

“Fantasy Race Egenskabs Lister” er min go to liste over almene middelalder fantasi racer, som jeg benytter til de fleste af mine rollespil med børn og unge. Listen sørger for at alle racer er balanceret, så at alle racer får det samme antal terninger fordelt forskelligt på de 4 egenskaberne, Helbred, Smidighed, Intelligens og Charme. Listen er i 2 versioner. Side 1 benytter 6 sidet terninger mens side 2 benytter 4 sidet terninger. Benyt siden med 4 sidet terninger hvis du ønsker mindre udslag i heldige og uheldige slag.

“Fantasy Færdigheder, Magi & Udstyrs Lister” er designet til at give en spiller et samlet, let og hurtigt overblik over ens valg. Listen er også let at folde så at en spiller kun skal forholde sig til en lille del af listen, hviklet er specielt nyttigt til nybegyndere. Både færdigheder, magi & udstyr er opdelt i 2 niveauer, hvor at forsiden repræsenterer alle de talenter og ting som er almene at støde på, mens at bagsiden er talenter og ting som ikke er lette at lære eller få fat på. Typisk vil jeg lade deltagere vælge fra forsiden, mens at jeg teaser at alle tingene på bagsiden kun kan erhverves inde i selve spillet…

“Fantasy Færdigheder Lister (Udvidet)” er en alternativ liste som udvider på antallet af færdigheder i en middelalder fantasi verden. Den understreger også, med farver, hvilket egenskaber som er bundet op på hvilket færdigheder. Den sidestiller også almene og komplekse færdigheder, så en deltager bedre kan se og vælge hvilket færdigheder han ønsker at opgradere. Listen mister det overblik som deltagerene typisk får med mine standart lister, så jeg benytter kun denne liste til erfarne deltagere, som skal skabe mere komplekse og erfarne karakterer.

“Magi Lister (Udvidet)” er en alternativ liste som både udvider antallet af magier såvel som opdeler magier i 4 niveauer. Hvor at mine standart magi liste kun indeholder almene og kompekse magier, så tilføjer denne liste også simple (amatør) magier såvel som kaotiske (nær guddommelige) magier.

“Fantasy & Sci-fi Udstyrs Lister (Udvidet)” er en alternativ liste som udvider på antal såvel som værdi niveauer for udstyr og besidelser. Forsiden er designet til et middelalder spil, mens at bagsider er til et sci-fi spil. Sci-fi udstyrs ligger op til at man kombinere udstyr med modifiers, som forbedre eller forværre udstyr, med en tilsvarende pris justering til følge.

“Sci-fi Færdigheder & Udstyrs Lister” er designet til at give en spiller et samlet, let og hurtigt overblik over ens valg. Listen er også let at folde så at en spiller kun skal forholde sig til en lille del af listen, hviklet er specielt nyttigt til nybegyndere. Både færdigheder & udstyr er opdelt i 2 niveauer, hvor at forsiden repræsenterer alle de talenter og ting som er almene at støde på, mens at bagsiden er talenter og ting som ikke er lette at lære eller få fat på. Typisk vil jeg lade deltagere vælge fra forsiden, mens at jeg teaser at alle tingene på bagsiden kun kan erhverves inde i selve spillet…

“Valg & Livserfarings Lister” er en liste som jeg giver til spillere så de bedre kan se hvilket muligheder som de har inde i et rollespil. “Valg” listen er desuden opdelt i perioder, fra en kamp handling til en hel månedes aktivitet, så deltagerne får et bedre overblik over hvad der er muligt over en kort kontra en lang periode i spillets handling. “Livserfarings point” er point man for tildelt før at en deltager skaber sin karakter, og kan benyttes til at købe sig til flere eller bedre egenskaber, færdigheder, magier og udstyr. Livserfarings point kan også gives inde i mine spil, og det er min måde at belønne spillerne ekstraordinært. Listen på bagsiden beskriver både hvad man kan købe for livserfarings point, såvel som hvilket ting jeg belønner med livserfarings point, inde i mine rollespil.

“Fantasy Races, Magic and Equipment List (English vers.)” er en engelsk oversættelse blot en engelsk oversættelse af mine almene fantasy lister.

“A Guide to Character Creation for Kids and New Players” er en detaljeret guide som gennemgår min karakter dannelses process, når at jeg introducere nye spillere (specielt børn) for deres første rollespil. Guiden er ment som en hjælp til nye rollemestre. Guiden er skrevet på engelsk.

“Sværhedsgrads Regel System” er et unikt spil system som jeg originalt udviklede til mit rollespils scenarie “Chaos Fortress”. Tanken bag systemet var at gøre det muligt at benytte en karakters færdigheder, på mange niveaur fra amatør til mesterlige handlinger. Spil systemet er inspireret af Drager & Dæmoner. Men jeg har udskiftet den 20-sidet terning som Drager og Dæmoner benytter til at slå under værdien af en færdighed eller magi, for at lykkedes. Ideen med “Chaos Fortress” er at spillerne starter med roller som allerede er velkendte og respekteret mestre og helte i deres respektive områder. Og derfor udviklede jeg også et nyt spilsystem som reflekterer dette I form af “Sværhedsgrads Systemet”. Kort sagt så udskifter jeg den 20-sidet terning med en et helt spektrum af terninger (1t4, 1t8, 1t12, 1t20, 1t30, 1t100, 1t1000). Og det er nu op til spillerne at beskrive deres handlinger og vurdere hvilken sværhedsgrad (terning) som handlingen kræver. Så hvis en spiller ønsker at trampe på en snegl så kræver det kun et slag med en 4-sidet terning, for at det lykkedes, hvilket typisk er klaret automatisk for alle, undtagen en kørestols bruger. Men ønsker en spiller at svinge sit sværd igennem halsen på alle 3 orker som står foran ham, med et slag så kræver det et lige pludselig et slag med en 100sidet terning, for at det lykkedes. Igen er ideen at en deltager skal kunne finde på næsten hvad som helst, inklusivt det absurde og umulige, og stadigvæk have mulighed for at slå for om det lykkedes. Og fordi at de netop er mestre, så er det heller ikke usansynligt at deltagerne vil lykkedes med at lave nogle episke gerninger, i løbet af spillets gang. Ideen er at en spiller som tager mange chancer og fejler, også bliver belønnet episk når de lykkedes med en høj terning. En spiller som tilgengæld holder sig til sikre slag vil også låse den mesterlige del af deres roller væk og blot bidrage som en almen kedelig eventyrer.

Tilbage til alle indlæg
Profilbillede
Kenneth Rollemester, Pædagog & Spil Designer Vis hjemmeside

paedagog.dk

Rapporter bruger

Kontakt bruger

Fluentform popup kontakt bruger
Ret indlæg

Benyt jpg.

Kun pdf